di antara salam dan takbir


"..ku buka jendela pagi
dan dosa pun menghampiri 
suara jerit hati ku ingkari.." - Astaghfirullah by Opick


di antara salam dan takbir, 
ketika tangan yang menulis ini, adalah tangan yang menyakitkan. mata yang memandang bait-bait ini juga, adalah mata yang sama melihat kemungkaran. malah hati, hati yang menuntut kalam ini dinukilkan adalah hati yang seringkali tertarik kepada kemaksiatan. Wal'iyaz billah!

di antara salam dan takbir,
tertawa besar mereka bahkan meraikan semahunya saat manusia dilemahkan dosa. mereka menerima bekalan kekuatan pada setiap jatuhnya manusia dalam kejahilan. manakan tidak, saat manusia terjaga dari tidur, mereka sudah bersiap siaga mengejar manusia yang lemah jiwanya. Wal'iyaz minasy-syaitan!

di antara salam dan takbir,
perhatikanlah kehidupanmu di antara salam dan takbir. di antara kedua waktu itu penentu imanmu. di manakah kekuatan hati yang mengibarkan panji juang? di manakah akal yang mentadbir strategi menentang musuh? di manakah ilmu yang menasihatimu ketika kau dahagakan? Wal'iyaz min hamazaatisyaitan!

di antara salam dan takbir, 
ada mereka yang bersorak menyemarakkan api juangmu. ada mereka yang di sisimu memujuk setiap kelelahan dengan bisikan kemurnian dan kesolehan. mendekatimu setiap kali kalamullah dialunkan. mereka malaikat peneman setia yang mendoakan kesejahteraan hidupmu. Wal'iyaz min khutuwatisyaitan!

di antara ajakan wahyu dan nafsu,
yang terus bertembung sengit dijiwamu.

perbaikilah urusan solatmu,
di antara takbir dan salam,
agar menjadi baik hidupmu,
di antara salam dan takbir.



"dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu (Muhammad) roh (Al-Quran) dengan perintah Kami. Sebelumnya engkau tidaklah mengetahui apakah Kitab Al-Quran dan apakah iman itu, tetapi Kami jadikan Al-Quran itu cahaya, dengan itu Kami memberi petunjuk kepada siapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya engkau benar-benar membimbing manusia kepada jalan yang lurus." [Asy-Syura: 52]

 ~

60 hari berkasih.
moga tidak lupa yang Maha Pengasih :')

Comments

Popular Posts