Wednesday, 31 May 2017

#patientlysmile

bila lagi nak cintakan tanah air sendiri? eh.

semalam murobbi share sesuatu;

...Sesungguhnya ruh itu laksana tentera yang berkumpul, maka yang saling mengenal daripadanya nescaya menyelaraskan (mudah bergaul dan saling menyesuaikan) dan yang saling bertentangan daripadanya, nescaya saling menyelisihi. (HR Muslim)

.al-arwaahu junuudun mujannadah. 
.ruh itu laksana tentera yang berkumpul.

murobbi kata khulasahnya: orang yang baik akan suka berkawan dengan orang yang baik. orang yang jahat akan suka berkawan dengan orang yang jahat. 

siapa kita adalah siapa kelompok kenalan kita.
siapa yang beriringan di sebelah kita adalah cerminan diri kita.

dulu selalu pesankan diri sendiri, kalau semua orang jadi biasa dan bersifat dengan sifat orang kebanyakan siapa yang nak jadi luar biasa dan bersifat dengan sifat orang-orang ghoreeb (asing)? walaupun masih je spesies manusia yang ada keinginan dan kehendak macam orang-orang kebanyakan. bukan boleh salahkan fitrah nafsu ni pun, tapi persoalannya macam mana kita 'react' tak ke?

dan yeah, bila belek belek buku doodle tiga tahun lepas ada je teconteng: "kat mana pun aku melangkah aku harap Allah sentiasa hadiahkan teman-teman yang soleh" 

mereka sentiasa ada, jasad terpisah-pisah tetapi ruh bersatu laksana tentera yang berkumpul. tak pernah sendiri :')
mungkin kita pernah berkumpul dizaman ruh dulu kot? (semestinya)

oh ya, mungkin atas sebab tu, aku tak sabar untuk tunggu sesi tilawah dan tadabbur tiap-tiap pagi kat office, sebab waktu tu automatik terasa aura-aura soleh dari semua orang. akan 'ajeeb dengan kehadiran hati masing-masing bertadarus, tadabbur, asmaul-husna dan doa pagi.
macam mana lah tak jatuh cinta sebab pagi-pagi dah disusun dengan rutin yang menghidupkan jiwa. Allahu. (dan selepas tu stress mengadap kerja yang ~ er.) \eh tapi saya sayang kerja-kerja saya. hiks/

~

duhai,
teman untuk berhibur
tidak diminta pasti akan muncul
tetapi teman untuk melangkah
menuju kebaikan
terlalu memerlukan doa khusus
bagi menjemputnya..

mudahan Dia kurniakan teman yang sekejap hadirnya tetapi meningkatkan keimanan :)

ya Tuhanku berilah keampunan dan berilah rahmat. Dan Engkaulah Pemberi rahmat yang paling baik. (Al-Mukminun:118)



sebenarnya ter-patah hati semalam sebab kena gelak dengan satu office just sebab mengelak dari balas pickupline ^-^

"amirah, nanti nak buka apa?"

nak buka pintu hati, sebab keampunan Allah dah lama luas terbuka.
(oh ke jawapan ni bertaraf rendah? sebab sangat tak menghiburkan hati?) hm?


#6ramadhanoredi

oh.
semoga,
cepat sembuh.
dan diberi
kekuatan luar biasa :)

No comments:

Post a Comment