haqqan?



[ wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam ] 3:102



Entah macam mana, akhir ini akan sentap bila orang tanya "keif ashbahti?" bagaimana kau berpagian? Bagaimana pagi kamu? Atau lebih senang, apa khabar?
Alah, kalau kena tanya "keif hal" senang je lah, boleh spontan jawab "kheir kheir tamam" "alhamdulillah khei" sebab dari kecik sampai sekarang belajar jawapan skema nya macam tu!

Cemburu yang amat pada Harith Ibn Malik, dia remaja juga. Tapi emosi dan jiwa dia jauh lebih besar, jauh lebih benar.
Jawapan ikhlas Harith bila ditanya oleh Rasulullah penuh dengan keyakinan "asbahna mukminan haqqan" aku berpagian dalam keadaan mukmin yang sebenar. Jauh beza kot dengan diri sendiri.

Mana tidaknya, ini mathurat tiap pagi pun, selalu tersengguk, hanya ucap dibibir tanpa hayati benar-benar nikmat berpagian tu. Kadang-kadang pun sambil bermathurat terlelap terus. Aishh. Apatah lagi, menikmati syukur atas Iman hari ini.

Sentiasa cemburu dengan Harith. Dia menggunakan seluruh kemampuan emosi dan hatinya untuk mencintai keimanan dengan sebenar-benar. Dan diri sendiri masih lagi mengisi hati dengan kemanjaan, hal-hal kecil, perkara dunia yang tiada kekalnya, ambil-ambil hati, makan-makan hati, risau risau kecil, sangka-sangka buruk... Ya Rabbi.

Dan hakikatnya, hati kita mampu merasai lebih besar dari itu semua. Sangat mampu, hanya kita terlalu mencintai dunia yang membuatkan kita statik dan tidak cuba membesarkan perasaan. Emosi kita mampu dan berhak berTuhan. Perlu mendidik perasaan untuk beremosi hanya kerana Allah.

Sehingga kita mencapai nikmat mukminan haqqan.

Dan seringkali ditanya oleh para murabbi di uni, "keif asbahti?" dan waktu itu, aku rasa macam nak mulakan semula pagi ini dalam keadaan Muslim yang sebenar-benarnya. Allahu.

~

"keif asbahna ya Harith?"

"asbahna mukminan haqqan"

"li kulli syai'in haqiqah, fama haqiqatul iman?"

"Aku mengasingkan diriku dari dunia, aku berpuasa di pagi hari dan aku menghidupkan malam-malamku. Aku melihat Arasy Allah bercahaya. Aku melihat orang yang di dalam syurga saling berziarah dan aku melihat orang menjerit di neraka"

"kau adalah pemuda yang telah diterangkan oleh Allah hatimu. Kau benar maka beriltizamlah"





Allahu.

Comments

Popular Posts