mak, jaga anak k.

kg. Ayer - Bandar Seri Begawan

Bismillah.

"tak payah nak ajar aku, anak-anak aku dah besar biarlah diorang nak buat apa pun ngan hidup diorang dah besar pandai fikir aku dah tak ada apa apa masalah"

"tapi ini dah masuk hal dosa besar yang masih kau tak nak kesah!"

"eh dahlah..diorang tahu itu silap lambat laun diorang reti berubah"


menangis.

wahai jiran... *duduk berteleku tak terkata - mujur ada dinding pemisah - tapi masih bingit*

Aku tak tahu nak kesiankan siapa dalam hal macam gini, makbapak? anak-anak? aku?

Di atas pengetahuan dan pengalaman aku yang cetek lagi jernih ini, sungguh, hal mendidik jiwa manusia sangat besar tanggungjawabnya, baik makbapak mahupun anak-anak.

bagaimana sanggup makbapak melepaskan tanggungjawab dalam pembentukan anak-anak? Lalu membiarkan anak anak terkontang kanting mengenal dunia? Benar, iman tak mampu diwarisi, walau ibu beriman bagaimana sekalipun, jika anaknya ditakdirkan jadi samseng jalanan, samseng jalanan jugalah jadinya. Namun, bagaimana pula makbapak yang langsung tak mendidik anak-anak? Erti mendidik ikut kayu ukur Islam*

hal keluarga satu ayat je mampu buat menangis teresak-esak kalau dihayati. 66:6 surah At-Tahrim. Allah kata, peliharalah diri kamu dan ahli keluarga kamu dari menjadi bahan bakar api neraka.

cukup menggetarkan.

perkara tu yang buat diri sendiri tak sanggup tengok keluarga sendiri ada dalam Jahiliyyah apatah lagi perbuatan dosa. Perkara itu juga yang buat kita sungguh-sungguh nak keluarga berubah walaupun hanya dengan doa je mampu.

hidayah itu milik Allah.
benar, hak Allah. Allah lah yang maha menghendaki siapa yang layak menerima hidayah.

tapi, menunggu dan memanggil buah rambutan dari bawah pohon sambil duduk bersahaja. Itu Mustahil berhasil. Iya, kadang ada juga buah gugur dan mampu dinikmati. hanya kadang.


-

"dalam family ni kita kena terbuka, tapi jangan sampai semua hanyut"

semenjak itu, aku faham benar, dalam keluargalah perlu lebih berhati-hati dari segi penerimaan. Anak anak terdedah dengan pelbagai ujian dan mudah tergoda dengan perkara yang menguji keberanian dan jiwa muda mereka.

Aku borak bajet dah dewasa gaya- phuiii tidak - aku masih bicara persis anak muda -

"engkau dekat dengan dia, takkan kau tak tahu gerak hati dia kuttt"

keperluan dan kekosongan yang amat didahagakan oleh setiap anak itu, mana-mana jiwanya, siapa-siapa pun orangnya, sama saja, ia mencari kasih sayang.

Ajarlah anak-anak akan kasih sayang Tuhan. Indeed. 66:6.

-

tambahan;
Jiwa anak muda aku membangkit,


Aku pernah lalui satu kesilapan dan aku tak reti untuk berubah. 

Comments

Popular Posts