be happy lah!

Bismillahirrahmanirrahim.

Ya Rabbi - ajari aku menjadi hamba yang bersyukur. Hamba yang cukup dengan apa yang ada.


Entry first sejak aku jejak malaysia kali ni. Heh, bukan tak nak menulis, terlalu banyak benda nak share since hari aku nak balik ritu, tapi tiap kali nak mula, mesti ada hal lain yang membantutkan. Rindu belougggg! Rindu nak membebel bebel macam dulu. Macam masuk dunia lain gitu - cakap je apa yang terluah. Ewah.

Tapi lately, asik sekerat sekerat puisi yang tak indah mampu aku coretkan.

-

Satu hari tu, ada orang tanya aku apa kayu ukur bahagia dalam hidup aku. Soalan senang gila! Tapi aku tak tahu kenapa aku fikir panjang sangat nak jawab.

Secara kasarnya, yang terdetik masa tu - aku happy je ngan hidup aku, sebab aku ni cepat tersentak tapi cepat juga nak merasionalkan segala benda. *lol nampak tak aku puji diri sendiri?* boo!* Sebab aku tak suka hidup dalam kelabu apatah lagi tertanya-tanya, senang positif je. So yang datang pun benda elok-elok. Sebab kadang-kadang kalau ada orang marah aku sebab aku buat silap pun aku happy.
Tapi takde la nak kata aku akan happy bila orang marah aku - hah! Betapa subjektif nya soalan ini.

So apa kayu ukur bahagia sebenarnya?

Bila ada femili kat sisi? Tapi kalau jenis aku yang tak duduk ngan femili tu kira tak happy ke?

Bila duit berkepuk-kepuk? Ah kalau duit berkepuk hati tak tenang nak buat gapoo.

Bila study cemerlang semedang? Ahh..sejak bila gua jadi pelajar cemerlang?

Bila kau pergi mana-mana melancong ke ceruk dunia? Kau pernah rasa pergi melancong nak tengok alam tapi hati tertutup? Hati rasa keras? Hati tak rasa apa. Itu bukan happy namanya.

Bila kau bebas dengan hidup, kau boleh buat apa je dengan hidup kau? Bebas dari iman - terikat dengan nafsu , paling sedih di abad ini !

Jadi, apa erti bahagia yang nak dikejarkan sangat?

"aku tak tahu ini musibah atau rahmat, tapi aku bersangka baik dengan Allah"
Ucapan manis yang sangat memujuk aku hari tu.
Bila bersangka baik dengan kehidupan, secara tak langsung kita akan bahagia. Bukan ke hakikat bahagia itu adalah ketenangan? Tenang itu tempatnya di hati. Maka, yang perlukan bahagia itu adalah hati.

Apa pun yang datang dalam hidup - kena settle kan hati dulu :)
Ayat pertama surah insyirah pun telah membenarkan =)

#np Hakikat Bahagia - UNIC

Lai yusibana illa ma katabaAllahu lana.
Tiada yang menimpa kita selain apa yang telah Allah tetapkan untuk kita

*senyum*

Lalu berbahagialah dengan kehidupan :

Comments

Popular Posts