menjaga rasa dan rahsia

"indahnya kehidupan dikelilingi orang-orang yang mengingatkan awak tentang Tuhan" -

Alhamdulillah thumma Alhamdulillah.
nak jumpa orang yang ingatkan kita tentang Tuhan, bukan ustaz-ustazah mahupun ikhwah-akhawat je, tapi sesiapa. apabila kita mula merasakan yang seluruh kehidupan tu adalah tarbiyah.

dengan manusia musnah akhlak pun, mampu mengajar kita erti kehidupan. no?
thabat terus awak ;)


hari tu ada sister share satu kisah. tentang Saidina Umar yang melamarkan sabahat untuk anaknya Hafsah. i don't know, pernah je dengar kisah tu sebelum ni, tapi this time baru dapat relate. oGod.

Secara ringkasnya, waktu tu Umar melamar Uthman bagi pihak Hafsah, tapi Uthman beri alasan belum bersedia. then, Umar melamar Abu Bakar namun, Abu Bakar tidak memberi jawapan. as kawan, menipulah Umar tak terkilan dan marah. 

kemudian Umar mengadu pada Rasulullah s.a.w. and at last Rasulullah kata

+ "Wahai Umar, setujukah engkau sekiranya Hafsah berkahwin dengan seseorang yang lebih baik dari Uthman dan Abu Bakar?" 

- "sudah tentuu, siapakah beliau?"

lalu Rasulullah pun menyampaikan hasratnya untuk meminang Hafsah. 
know what, rupanya Saidina Uthman dan Saidina Abu Bakar pernah dengar-dengar yang Rasulullah ingin meminang Hafsah dan disebut-sebut namanya sebelum tu lagi. 

how sweet Abu Bakar dan Uthman hanya berdiam, dan menjaga rahsia yang satu tu, kerana belum pasti  sama ada Rasulullah akan meminang Hafsah atau tidak, lalu mereka berdua menolak lamaran Umar. 

Masyaallah.

adakah tiap rasa hati tu perlu disebar? 
adakah tiap rasa yang belum pasti itu perlu diisytihar?
selagi mana dia bersifat rasa, simpanlah sebagai rahsia. 



# bilamana rasa selalu usik kawan dengan orang yang dia suka, sedangkan Saidina Abu Bakar dan Saidina Uthman dah bagi contoh, how they respect perasaan Rasulullah saw.

# boleh je kot derang nak pecah tembelang macam kita buat hari ni, menyampai-nyampai soal hati suka or cinta yang tak pasti. Tapi mereka tak, perkara serious, diselesaikan dengan cara serious, tiada mulut manis usikan mahupun adegan melunturkan iman.

# Allahu. i am seriously sorry for those yang i pernah buat macam tu, dan tak respect kalian + selalu membantu dalam melemahkan hati. em tryinggg to not to do that again.

# biar kita dewasa ikut cara yang Dia redha,

Comments

Popular Posts