hypocrite and sanctimonious

dan bila aku mula menaip dengan sakannya, sesungguhnya hati sedang tersentuh. heh. ke manakah selama ini?

_


farewell party malam ni. dengan usrah mates. oh God, entah dari mana dan sejak bila, rasa sayang makin dalam. i don't know. kerja Tuhan.
farewell tak farewell sangat, sorang akan pindah Kinabalu, aku pulak nak sambung permusafiran yang belum berakhir ni.
untuk setengah tahun aku kenal mereka. untuk setengah tahun aku cuba untuk rasa nikmat ukhuwah tu. entah mungkin selama ni aku kekok. tapi sekarang dah tak. sekarang yang tinggal lagi beberapa minggu aku nak blah.

malaysia.
usrah tu je kot tempat aku jumpa balik mutiara dalam jiwa, yang dah tertimbus, dalam usrah aku cuba menggilap balik mutiara tu. tapi balik dari usrah...tertimbus balik. kau rasa aku cukup thabat?

T.T usrah je penguat aku sepanjang setengah tahun aku kat sini. apeke lembik manusia sorang ni kan?

malaysia.
medan sebenar nak tau siapa diri sendiri.
damn it. and i know much who i am now.

tapi once bila seorang tu dah kenal tarbiyah, for sure dia bukan dia yang dulu. itu naqibah aku kata. memang. memang itu yang aku rasa. even aku dalam keadaan yang down deep gila, aku tak boleh nak bebal dan tak boleh nak rasa hidup loser, sebab tarbiyah dah pesan ke aku awal-awal, siapa Tuhan, siapa manusia, apa tujuannya.

cuma aku belum setabah orang lain nak perkukuhkan jiwa raga. bak kata naqibah aku, terlalu selesa dengan comfort zone, dan dah imune dengan rasa down deep gila tuh, tu yang tak reti nak bangkit. ini deep. sungguh.

lepas naqibah aku dah buat farewell speech untuk kakak sorang tuh...
" for you amira, akak takda nak cakap apa rasanya, i know you lagi hebat and more independent. akak yakin dengan awak. "

and that. peh. tugu gua runtuh. aku ni terror jugak an.
ingat lagi masa aku jejak Jordan kononnya sebab nak release kan kusut and try hidup kat tempat baru. and ada satu hari tu aku tension sangat duk melangut sorang sorang kat katil siapa entah. then ada sorang tu balik. tak semena mena.....dia dengar semua keluhan dan rungutan dan sebagainya yang aku kusut sangat tu. at last dia kata satu ni je lepas tu terus pegi masak untuk aku.

" amira, kuat nya awak, muka awak tak nampak pun yang awak tengah kusut sampai cemni " dia tunjuk kertas A4 yang dah penuh dengan contengan dan kerakusan aku menulis. dia terus blah.

hm. memang muka aku gini kot. lol. adeh.
trying hard and do it alone: nice.

end up, wherever and whenever kita akan tetap sendiri. tak ke? lagi lagi dalam nak membentuk diri. ada ketika kita akan bersama-sama. and at last.....tinggal diri kita je, sama ada nak teruskan atau tak.

fuh. aku sungguh agak seram nak pegi tempat baru ni. sesuatu yang tak tahu kehidupan dan jiwa kat sana. apa yang boleh buat, preparation untuk hati supaya tak jatuh tengah tengah kat sana. semoga lancar segalanya.

untuk sekian kali, tak pernah usrah aku tak menyentuh jiwa, walau untuk sepanjang usrah setengah tahun ni aku tak reti dah nak meluah apa je yang aku rasa, usrah yang lebih matang? entah.

doa. solat.

terima kasih malaysia, terima kasih tanah air sendiri. untuk segalanya
sebab aku dapat menilai tinggi mana diri aku. menilai tang mana hebatnya diri. tang mana jauhnya tahap berdikari aku selama ni.
terima kasih walau sebenarnya aku hampa dengan diri sendiri.

sebab tanah air sendiri tempat menilai harga diri sendiri,
apa yang aku nampak. aku masih cob nobbler. damn.

# maafin kekasaran bahasa.
# muak
# loser

tapi naqibah pesan banyak kali, percaya dengan doa. percaya dengan doa. percaya dengan doa. asik asik cerita benda negatif. why not kita selalu cerita benda yang gembira? benda yang asyik? sebab kebahagian tu wujud. tapi paranoid nak jugak tengok kesedihan. ceritalah perkara yang menyenangkan hati. ingatkan jiwa yang gerun dan gementar tu dengan janji Allah yang pasti.

doa. solat.
tak salah mula balik dari bawah kan amira?

antara buat pusingan u-turn dan ambil simpang lain mana lagi susah?

Comments

Popular Posts