neutral, think negative side of us.

cemni cerita dia

- kau tahu, tapi tak nak buat -
problem -> ego

aku terjumpa someone ni tadi, dalam keadaan kusut serabut aku ni. dengan selamba dia menegur "apa beza kau dulu dengan sekarang eh?" entah, sama je.

"tak..maksud aku sebelum dan selepas kau join usrah?" 
"selepas kau kenal tarbiyah...just wonder..peace."

*nak marah. tapi nak marah pada siapa? terima je lah bulat bulat telan. tekak aku berpasir rasa lebam kerongkong. so soooo hurt sis. seriously. 

aku diam. lama. 

sebelum ni aku rasa lain. sekarang. apa yang sebenarnya nak aku tunjuk? memberontak? cause no one cares anywayyyy. cemtu? demmm.

haah, balik usrah tadi. tertanya, okay ini usrah yang entah da berapa puluh kali agaknya, balik rumah, masih jiwa yang samakah? masih pulang dengan rasa tenang. masih boleh duduk enak enak. takat kau memblog menulis menulis konon ilmiah tapi sebenarnya...~ *ok fine im trying~* still....dengan manulis tuu you're still loseeerrr in this da'wa. 

peh tembak diri sendiri like.....gahhhhh. T.T

aku just letak diri aku as jiran jiran terdekat dan especially femeli sendiri, gaya mana mereka melihat aku ke hulu ke hilir ulang alik, da banyak mana diri sendiri bagi qudwah? 
da'wa is one thing, but qudwa? the very important thing kott. kalau qudwa gaya ke laut...da'wa hmmm harappp. 

"please laa youre still in your comfort zone, keluarlah dari kepompong.." #mynaqibah


mungkin. mungkin aku memang masih sama. 

-------------------------

atas apa yang berlaku hari ini. 
#thebendayangsangatmemalukanakuuu.

entah, aku bersyukur. sebab kita perlu belajar dari kesilapan, takkan tahu erti benar andai tak kenal apa tu yang batil. okay hanya manusia yang juga punya keinginan dan kdgkdg kalau boleh memang nak aje semua tu dituruti. #astaghfirullah

keep calm okay mira ;)

teringat, 

"amirah, uncle ada nak tanya amirah sesuatu, tapi soalan ni serious cliche, tapi uncle saje nak tanya amirah..." 

"Okay, apa dia uncle.."

"pada awak kan, hidup untuk makan atau makan untuk hidup?"

"Oook sangat cliche, hmm pada mira makan untuk hidup"

sebab memang itu kenyataannya dan itulah jawapan yang cliche nya. hahaha dan sebenarnya time tu aku tak nampak permainan uncle, tertanya tanya jugak, kenapa tetiba soalan 'mudah' ni ditanya.

"Iyeee? jadi amirah hanya makan untuk hidup la eh?" 

huh?aku dah teragak agak nak jawab. tapi memang fungsi makan tu untuk hidup. tapi jenis kalau phirana berhari hari tu apa ceritaaa? err. *angguk angguk* aku pun iyakan...

"hmm pada uncle, uncle hidup untuk makan. sebab sejak uncle hidup, uncle boleh makan apa je yang uncle nak, uncle boleh pilih ikut apa yang uncle suka..pada uncle itu 'nikmat' bila boleh makan macam macam dalam hidup,, kalau betul makan untuk hidup, amirah sanggup ke telan batu dan kayu? janji makan...sebab nak hidup..tapi ini pendapat uncle lah, dan itu yang uncle percaya.."

aku diam. dah mula memikir mikir. 

betul. 

(cerita di jordan tahun lepas)


lagi lagi aku ni yang memang phirana tahap petala ke sembilan. manaaaaaa...memang tak boleh pakai term makan untuk hidup. #makkaihh

gegee tadi terjumpa satu hadis, tentang 'syaitan ni masuk melalui kekenyangan' oGod. ayuhla puasa ayuhlahhh. puasa je kot mampu kawal segala keinginan yang berbagai bagai nyaaa masyaallahh...

-------------------------------

jangan ego bisa? nak tunjuk ke siapa ego kau yang melambung tinggi tu?

< jangan keh jangan jadikan diri kau seperti buih di lautan > 

#allahualam

Comments

Popular Posts