buka tutup, tutup buka

kot ye pun, kot ye la...

terbuka tak hanyut tertutup tak jumud

tahu. kau cuba nak jadi friendly dan mesra alam. cuba nak membina satu kata nama 'jalinan' di situ, agar dapatlah kau memberi sesuatu. 

ialah, taaruf tu wajib kot dalam sesuatu hubungan. thiqah jugak mengambil masa yang berkurun. cumanya, beringat yang segala benda punya batas.

kadang kadang terlupa dengan hak diri sendiri. tak jujur dengan perasaan sendiri. seksa diri sendiri. buat sesuatu hanya nak menyenangkan hati manusia, walhal atas pandangan Allah, benda tu sangat kosong kot. 

bila nak mula buat sesuatu ikut kayu ukur tuhan? orang kata get pious or die trying. aim high, terus naik walau tahu impossible je nak sampai ke puncak, biarlah cemana pun yang penting makin menaik. tak ke?

batas tu. takkan nak tunggu da sampai batas baru nak stop? kan elok awal awal dah warning kat diri ada batas yang tak perlu nak di dekati. tak boleh ke? itu namanya prinsip. biarlah secanggih maju mana kehidupan sekarang, benda tu di luar kawalan. yang kita boleh kawal, satu je, satu. diri kita.

prinsip. sesuatu yang boleh mengawal kita.

kalau kau kata kat diri, zon A adalah kawasan larangan kau, walau cemana sekalipun orang berpusu pusu masuk, terhegeh hegeh terkejar kejar memasukinya, kau sikit pun tak endah tak tergugat untuk masuk join sekaki. faham ?

dunia sekarang jauh sangat dengan fitrah. bukan dunia. tapi manusia. dunia semakin hari semakin menjauhkan manusia dari fitrahnya. jauh dari tujuan hadirnya manusia ke dunia. jauh.

kdgkdg nak meletakkan diri kembali pada fitrah, jujur. first bayangan aku... 
-padang pasir luas + suasana zaman nabi nabi. fuhh jauh beza dengan sekarang. tapi tahu, itu bukan caranya. Tuhan pun suruh menjalani hidup berpandu Quran dan Sunnah sesuai dengan zamannya. 
OGod.

terbuka tak hanyut? 
I'm little dying inside.
this is so so hard.

#needmyakhawat
#needmysupportsystem
#needmyrumahislam
#needmynaqibah
#needmytaujihat
#needeverythingthatmakemefeelalive

#dibina? #pembina?
#penerima? #pemberi?

#ayuhbangkitlahh
#tarbiyahdzatiyah eyh?

#baiklah, sesungguhnya aku akan cuba untuk mengisi sesuatu yang lebih bermanfaat, juga perlu disertakan dalil Quran juga Sunnah. perlu. sangat perlu. aku cuba.

# aku rindu nak membebel dalam bahasa arab. dah berserabut arab aku. 

Comments

Popular Posts